بازی کرپس یکی از بازیهای شرط بندی است که بر اساس انداختن تاس برنده را تعیین میکند. در این بازی، برای برنده شدن نیاز به ترکیبی از شانس و مهارت کمی است. کرپس در چین معرفی شد و اکنون به یکی از محبوبترین بازیهای کازینو در سراسر جهان تبدیل شده است. برای آشنایی با قوانین بازی کرپس، روش اجرای آن و ترفندهایی که میتوانند شانس برنده شدن را افزایش دهند، میتوانید از منبع ایران شرط بندی استفاده کنید.
قوانین بازی کرپس
قوانین بازی کرپس به گونهای است که برخی از نتایج انداختن تاسها باعث میشود بازی به مرحله دوم پیش برود. این ویژگی باعث میشود که به طور متفاوت از بسیاری از بازیهای تاس، استراتژی و برنامهریزی در کرپس نقش مهمی ایفا کند. بازی کرپس با استفاده از دو تاس ۶-طرفه انجام میشود.
میز کرپس شامل لایههای مختلفی است که شرطهای بازی با قرار دادن پول یا ژتون بر روی آنها انجام میشود. بعضی از این لایهها فقط به نتیجه انداختن یک تاس وابسته هستند، در حالی که برخی دیگر برای شرط بندی بر روی نتیجه کلی دست کاربرد دارند.
در کازینوهای حقیقی، یک گروه از بازیگران یا دیلرها در کنار میز کرپس ایستاده و بازی را رهبری میکنند.
در نسخههای آنلاین، قوانین بازی کرپس و روش شرط بندی هیچ تفاوتی با کازینوهای حقیقی ندارند.
اصطلاحات بازی کرپس استفاده میشود تا به موقعیتها و نتایج پرتاب تاسها اشاره کند. برای بازی کرپس، به غیر از یادگیری قوانین بازی، لازم است که اصطلاحات محلی یا اسلنگ مربوط به هر منطقه را هم یاد بگیرید.
بعضی از کلماتی که در بازی کرپس استفاده میشوند، به نتایج مختلف اشاره دارند:
کرپس: وقتی کسی دو تاس میاندازد و نتیجه ۲، ۳ یا ۱۲ میشود، او را “کرپس” مینامند. اگر کسی روی پس لاین شرط بیاندازد و دو تاسش به این صورت بیاید، او باخته است.
نیچرال: اگر نتیجه این بازی ۷ یا ۱۱ باشد، شرط بان به بازیکنی که روی کرپس یا دنت پس لاین شرط بیانداخته باشد، میگوید “نیچرال” شده است.
پوینت: اگر نتیجه ۴، ۵، ۶، ۸، ۹ یا ۱۰ باشد، به آن “پوینت” میگویند و قواعد بازی تغییر میکند. افرادی که روی لایه پلیس شرط بیاندازند، این نقطه را به دست میآورند.
لایه های بازی شرط بندی کرپس
پس لاین: وقتی جمع اعداد دو تاس ۷ یا ۱۱ شود، شرط بان برنده میشود. همچنین، افرادی که روی برد او شرط بیاندازند (یعنی شرط خود را روی پس لاین قرار دهند)، جایزه میبرند.
دنت پس لاین: اگر جمع اعداد دو تاس ۱۲، ۳ یا ۲ شود، شرط بان و بازیکنانی که روی او شرط بستهاند باخته و بازیکنانی که روی خط دنت پس لاین شرط بستهاند، جایزه میبرند.
پلیس: اگر جمع اعداد دو تاس ۱۰، ۹، ۸، ۶، ۵ یا ۴ بشود، بازی به مرحله بعدی میرود. اگر دوباره جمع اعداد دو تاس به یکی از این عددها برسد، شرط بان برنده میشود. افرادی که روی لایه پلیس شرط بیاندازند و پوینت را بگیرند، فوراً برنده میشوند.
فیلد: وقتی جمع اعداد دو تاس ۱۲، ۱۱، ۱۰، ۹، ۴، ۳ و ۲ بشود، افرادی که روی این لایه شرط بیاندازند برنده میشوند.
۶ و ۸ بزرگ: وقتی جمع اعداد دو تاس به ۶ یا ۸ برسد، افرادی که روی این لایه شرط بیاندازند برنده میشوند.
همانطور که در قوانین بازی کرپس قبلی توضیح داده شد، وقتی جمع اعداد دو تاس ۷ یا 11 (نیچرال) یا 2، 3 یا 12 (کرپس) شود، نتیجه شرط بندی مشخص میشود. این مرحله از بازی کرپس، فاز “کام آوت” نامیده میشود.
در این فاز، بازیکنان روی خط دنت پس لاین و پس لاین شرط بندی میکنند. افرادی که پیشبینی میکنند جمع اعداد دو تاس نیچرال شود، شرط خود را روی پس لاین قرار میدهند.
به اندازهی کافی پیشگویی کردند که ترکیب اعداد دو تاس کرپس باشد، پس بر روی خط دنت پس لاین شرط میبندند.
اگر جمع اعداد دو تاس پوینت باشد، بازی ادامه پیدا میکند و وارد مرحله پوینت میشوند.
در این مرحله، اگر جمع اعداد دو تاس نیچرال یا کرپس باشد، هر دو حالت شوتر و بازیکنان پس لاین باخت خواهند کرد. در صورتی که دوباره جمع اعداد دو تاس به پوینت برسد، آنها برنده میشوند و افرادی که روی دنت پس لاین شرط بیانداختهاند باخت خواهند کرد.
اما تمام شرط بندیهای بازی کرپس به این دو فاز محدود نیست.
در لایههای دیگر بازی کرپس، بازیکنان روی نتیجه دو تاس شرط میبندند و به نتیجهای مثل دست یا کام آوت شدن یا پوینت شدن بازی، توجه نمیکنند.
به عنوان مثال، یکی از لایههای محبوب شرط بندی در کرپس به “۶ و ۸ بزرگ” معروف است. افرادی که روی این بخش شرط بندی میکنند، با جمع اعداد دو تاس ۶ یا ۸ برنده میشوند.
یکی دیگر از بخشهای میز کرپس، که افراد با شرط بندی روی آن، پس از تاس ریختن فقط یک بار، برنده میشوند، لایه فیلد است. لایه دیگری که با قوانین بازی کرپس به عنوان “پلیس” شناخته میشود، مرحلهای است که بازیکنان با پوینت شدن مجموع اعداد دو تاس، برنده میشوند. افرادی که روی این لایه شرط بندی میکنند، با جمع اعداد دو تاس ۱۲، ۱۱، ۱۰، ۹، ۴، ۳ و ۲ برنده میشوند.