بازی حکم، یکی از بازی‌های معروف پاسور است که در قرن ۱۸ و ۱۹ در ایران و هند ریشه دارد. در گذشته، این بازی به عنوان یکی از بازی‌های رایج در قهوه‌خانه‌ها شناخته می‌شد و تاکنون نیز در جمع‌های خانوادگی و مهمانی‌های ایرانی، به‌راحتی کسی را پیدا نمی‌کنید که حکم را نمی‌شناسد.

بازی حکم آنلاین نسخه اینترنتی این بازی سنتی است و از ورق‌های پاسور ۵۲ تایی استفاده می‌کند. بازی حکم با شروع بازی با انداختن ورق‌ها توسط ۴ نفر آغاز می‌شود و اولین بازیکنی که آس به او تعلق می‌گیرد، حاکم می‌شود و نفر دوم شریک او می‌شود و بازی به صورت ۲ به ۲ انجام می‌شود. حالت رایج بازی حکم ۴ نفره است و در آن دیلر در سه دور، ۱۳ ورق را به بازیکنان توزیع می‌کند.

در ادامه، می‌توانید قوانین بازی حکم آنلاین را بررسی کنید و همچنین بهترین کازینوهای فارسی برای بازی حکم آنلاین را مشاهده کنید.

در بازی حکم، برخلاف بازی‌های ویست یا کورت که در خارج از ایران رایج هستند و در آنها خال حکم به صورت تصادفی توسط دیلر مشخص می‌شود، قبل از شروع دور اول بازی، حاکم و شریک با انداختن ورق انتخاب می‌شوند. بازیکن سمت چپ حاکم می‌شود و ورق‌ها را در جهت عقربه‌های ساعت پخش می‌کند و قبل از همه به حاکم دست می‌دهد.

بازی حکم در هفت دور انجام می‌شود و تیمی که بتواند اولین بار هفت دست را ببرد، برنده آن دور می‌شود. یکی از اعضای تیم برنده در هر دور بازی، در دور بعدی حاکم می‌شود و خال حکم را با دیدن اولین دست ورق‌های دریافتی از دیلر اعلام می‌کند.

نحوه انجام بازی حکم آنلاین نیز به همین شکل است و پس از انتخاب حاکم، دیلر در دور اول پنج ورق به حاکم می‌دهد. حاکم قبل از بینی کردن دست اول شریک خود، خال حکم را تعیین می‌کند. در دو دور بعدی، دیلر چهار ورق را بین بازیکنان پخش می‌کند تا هر بازیکن 13 کارت در دست داشته باشد.

در حکم آنلاین، ارزش ورق‌ها به صورت زیر است:

آس (As): ارزشمندترین ورق در بازی حکم است.
شاه (شیشه) (Shah): ارزش دومین ورق در بازی حکم دارد.
بی بی (Bibi): ارزش سومین ورق در حکم است.
سرباز (Sarbaz): این ورق نیز ارزش بالایی در بازی حکم دارد.
ورق‌های 10 تا 2: این ورق‌ها به ترتیب ارزش کمتری نسبت به ورق‌های قبلی دارند.
در هر دور از بازی، حاکم اولین ورق را می‌آید یا به اصطلاح “می‌آید”، که به معنی قرار دادن آن ورق روی میز است. بازیکنی که یک دست را ببرد، ورق اول دست بعدی را می‌آید و سایر بازیکنان باید ورق‌هایی از همان خال (ورقی که حاکم در دست قبل آید کرده است) بیاندازند.

ارزش ورق‌های خال حکم در هر دور از همه ورق‌ها بیشتر است. به عنوان مثال، اگر یک بازیکن در یک دست ورق آس را از یک خال غیر حکمی بیاندازد، بازیکنی که آن خال را نداشته باشد، با انداختن ورق 2 یا 3 از خال حکم، می‌تواند آن دست را ببرد یا برنده شود. اما اگر مشخص شود که این بازیکن خال دست را داشته است (یعنی از ورق حکمی بیانداخته است)، تقلب تلقی می‌شود و تیم مقابل برنده این دور بازی حکم می‌شود.

برای تجربه‌ی لذت بخش از بازی حکم آنلاین در یک کازینو آنلاین، انتخاب یک وبسایت حکم آنلاین قابل اعتماد و معتبر اولین مرحله است.

بعد از ورود به بازی، همانند بازی حکم سنتی، حاکم به صورت تصادفی انتخاب می‌شود و دیلر اولین دست را پخش می‌کند.

حاکم با نگاه کردن به ارزش پنج ورق اول (در بازی حکم چهار نفره) خال حکم را مشخص می‌کند و دیلر بقیه دست‌ها را پخش می‌کند.

حاکم اولین ورق دست اول در هر دور بازی را می‌اندازد. بازی به صورت عقربه‌های ساعت می‌چرخد و دیلر آخرین بازیکنی است که در دور اول ورق می‌آید.

ورق اول هر دست خال زمینه است و بازیکنان باید در صورت داشتن ورق‌هایی از این خال، آنها را بازی کنند.

تیمی که در هر دست ارزشمندترین ورق را روی میز می‌اندازد، برنده دست می‌شود و بازیکنی که این ورق را انداخته است، اولین ورق دست بعدی را بازی می‌کند و خال زمینه دست بعدی را مشخص می‌کند.

هر دور بازی حکم آنلاین حداکثر می‌تواند ۱۳ دست داشته باشد و تیمی که به زودیتر هفت دست را برنده شود، برنده مرحله‌ی دور است.

بازی حکم آنلاین در هفت دور انجام می‌شود و تیمی که در هفت دور بیشترین برد را کسب کند، برنده بازی می‌شود.

در بازی حکم

وقتی یک بازیکن یک دست را ببرد، دست بعدی با خال حکم شروع می‌شود و به آن دست “حکم لازم” می‌گویند. در این دست، همه بازیکنان باید ورق‌های خال حکم را بازی کنند.

در حکم آنلاین، ورق‌های حکم ارزشمندترین ورق‌ها در بازی هستند. بنابراین، بازیکنان معمولاً با استفاده از ورق‌های قوی و با قدرت از خال‌های دیگر بازی را شروع می‌کنند و تا زمانی که به برد اطمینان نیابند، ورق‌های حکم را استفاده نمی‌کنند.

بازیکنان حرفه‌ای در ابتدای یک دور بازی حکم آنلاین کمتر احتیاج به حکم لازم دارند

اما در هر صورت، وقتی شما چندین ورق حکم دارید و مطمئن هستید که دست را برنده خواهید شد، حکم لازم کردن یک راه برای کاهش احتمال برد تیم حریف تلقی می‌شود.

به عنوان مثال، اگر در یک دست بیشتر از شش یا هفت ورق حکم داشته باشید و این ورق‌ها شامل آس، بابا، سرباز و ورق‌های ۹، ۷، ۴ و ۲ باشند، با حکم لازم کردن با استفاده از ورق برنده و سر می‌توانید ورق‌های بی بی و ۱۰ که در دست تیم حریف است را کنترل کنید و احتمال برد آنها را کاهش دهید.

این روش فقط در صورت داشتن یک دست بسیار خوب مؤثر است و شما می‌توانید از آن برای تضعیف تیم حریف استفاده کنید.

در مثالی که آوردید

وقتی یک بازیکن دست قوی‌ای دارد و تاکنون به تیم حریف امتیازی نداده است، او با استفاده از ارزشمندترین ورق‌ها بازی را شروع می‌کند. اما این اتفاق بسیار شایع نیست و در بازی حکم آنلاین یا سنتی، به‌طور کامل ورق‌های سر و برتر به دست بازیکن نمی‌آید.

ورق‌های ریز خال حکم معمولاً برای بریدن مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما گاهی وقتی یک بازیکن حس می‌کند یک ورق سر حکم در دست تیمی از اعضای خود است، از حکم لازم با ورق‌های ریز استفاده می‌کند تا ورق‌های سر را از دست حریف به خارج بکشد.

در بازی حکم

اولین ورق هر دست تعیین کننده خال دست است و سایر بازیکنان باید در صورت داشتن ورق‌هایی از همان خال، آنها را بازی کنند. اگر یکی از بازیکنان هیچ ورقی از آن خال نداشته باشد، می‌تواند با انداختن خال حکم آن را ببرد.

یکی از راهکارهای معروف در بازی تیمی جکم، بریدن خالها است. وقتی یک بازیکن یک خال را می‌برد، عضو دیگری از تیم در صورت داشتن همان خال، آن را دوباره بازی می‌کند تا ورق‌های سر تیم حریف با بریدن خالها سوخته شوند.

بازیکنان اغلب از ورق‌های ریز حکم برای بریدن استفاده می‌کنند. وقتی بازیکن رقیب با آس یا بابا شروع می‌کند، بریدن آن با یک ورق حکم ریز بسیار جذاب و لذت‌بخش است. این کار همچنین باعث ناامیدی و خستگی در تیم حریف می‌شود.

در بازی حکم، وقتی یک بازیکن هیچ خالی را در دست ندارد و یا هیچ خال حکمی ندارد و تیم او برنده دست می‌شود

از یک خال دیگر که حکم نیست، برای رد کردن دست استفاده می‌کند. رد کردن یکی از راهکارهای بازی حکم آنلاین است که برای دور انداختن ورق‌های ریز استفاده می‌شود و احتمالاً دست بگیرندن آن کمتر است.

رد کردن به بازیکنان دیگر، درکی کلی از دست بازیکنی که یک خال را رد می‌کند، می‌دهد. در بعضی موارد، این اقدام نشان می‌دهد که بازیکن هیچ خال حکمی ندارد، و در بعضی موارد، به تیمی او اطلاع می‌دهد و به تیم رقیب اخطار می‌دهد که در دست‌های بعدی ورق‌ها را بریدند.

در صورتی که یک تیم بتواند به طور متوالی در هفت دست بدون دادن دست یا امتیاز به تیم رقیب، برنده شود به آن “کوت کردن حکم” می‌گویند و آن تیم به عنوان برنده دو دور بازی در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی که تیمی که کوت می‌شود، تیم حاکم باشد، به آن تیم به عنوان “حاکم کوت کننده” اطلاق می‌شود و به جای برنده شدن در دو دور، به عنوان برنده سه دور بازی در نظر گرفته می‌شود. این وقوع بسیار کمی رخ می‌دهد، اما زیرا حاکم تنها با دیدن پنج ورق اول حکم می‌کند، ممکن است با داشتن سه ورق ریز این کار را انجام دهد. در این صورت، اگر شانس با تیم رقیب باشد و ورق‌های سر به دست آن‌ها برسد، این تیم می‌تواند بدون دست دادن به حاکم، سه دور را ببرد.

با توجه به قرارگیری در تیم حاکم یا تیم دست دهنده در بازی حکم آنلاین، چند نکته مهم وجود دارد که بازیکنان حکم معمولاً رعایت می‌کنند و رفتارهای قابل پیش‌بینی دارند. در زیر، برخی از این نکات را مشاهده می‌کنید:

  1.  تعیین نقش: بازیکنان تیم حکم معمولاً یک نقش مشخص را در بازی به عهده می‌گیرند، مانند شروع با حکم، تکمیل حکم یا شرکت در مخالفت‌ها.
  2.  بررسی ورق‌های خود: حاکمان معمولاً ورق‌های خود را به دقت بررسی می‌کنند تا تصمیمات بهتری برای حکم‌گیری بگیرند و استراتژی مناسبی را انتخاب کنند.
  3.  استفاده از مخالفت‌ها: تیم حاکم به طور فعال از مخالفت‌ها برای جلوگیری از برد دست‌های دیگر استفاده می‌کند و سعی می‌کند تا حکم را حفظ کند.
  4.  محافظه‌کاری در حکم: حاکمان عموماً محافظه‌کاری می‌کنند و تمایل دارند ورق‌هایی را با ارزش بالا بازی کنند تا از احتمال از دست دادن حکم کاسته شود.
  5.  تحلیل بازیکنان رقیب: تیم حاکم معمولاً تلاش می‌کند تا رفتار و الگوهای بازیکنان رقیب را تحلیل کند و از این اطلاعات در استراتژی خود استفاده کند.
  6.  هماهنگی تیمی: اعضای تیم حاکم به هماهنگی و همکاری نیاز دارند تا با استراتژی مشترک، حکم را به خوبی دفاع و برنده شوند.

این نکات تنها بخشی از رفتارها و راهبردهایی هستند که در بازی حکم معمولاً مشاهده می‌شوند و بازیکنان آنها را رعایت می‌کنند. البته، استراتژی و رفتارها در هر بازی ممکن است تا حدودی متفاوت باشد و به سبک و تصمیمات بازیکنان بستگی دارد.

در بازی حکم آنلاین

شروع بازی می‌تواند توسط بازیکن حاکم یا بازیکن دست اول انجام شود. بازیکنی که حاکم است، معمولاً دست اول را با یک ورق سر یا آس از خال‌هایی غیر از حکم بازی می‌کند. این تماماً با هدف کسب امتیازات اولیه از خال‌های دیگر است و باعث می‌شود تیم حاکم در ابتدای بازی امتیازات قابل توجهی را به دست آورد. این روش به حاکم اطلاعاتی درباره دست شریک و بازیکنان تیم رقیب نیز می‌دهد.

در طول بازی، بازیکنان به تدریج به درکی از دست شریک و رقبای خود می‌رسند. بازیکنی که نوبت شروع دست را دارد، می‌تواند ورق سر را برای دست گرفتن یا خالی کردن خالی که می‌داند شریکش آن را می‌برد، روی میز اندازد. این اقدام نشانگر تصمیم‌گیری بازیکن در مورد استراتژی اولیه و رابطه با شریک و رقباست.

بازیکن دوم در بازی حکم آنلاین،

پس از حاکم و در دست اول، نوبت بازی را به دست می‌گیرد. بازیکن دوم در دست اول و دست‌های بعدی معمولاً سبک بازی متفاوتی را انتخاب می‌کند، زیرا پس از او یک بازیکن دیگر از تیم رقیب و بازیکن دیگری از تیم خود قرار است ورق بیاورند. در ورق اول هر دست، معمولاً یک ورق سر انتخاب می‌شود تا دست را بگیرد. در این شرایط، بازیکن دوم از کوچکترین خال زمینه استفاده می‌کند.

اگر شروع دست با یک ورق متوسط یا کوچک انجام شده باشد، معمولاً هدف بازیکن دوم بازی دادن به بازیکن هم تیمی است و باید با یک ورق متوسط، بازیکن رقیب بعدی را وادار به خرج کردن ورق سر کند. به این ترتیب، بازیکن دوم در تلاش است تا موقعیت مناسبی برای تیم خود ایجاد کند و بازیکن رقیب را در مورد ورق سر به مشکل بیاندازد.

بازیکن سوم در بازی حکم آنلاین

پس از بازیکن دوم، نوبت بازی را به دست می‌گیرد. او به زمینه نگاه می‌کند و بر اساس شرایط مختلف عمل می‌کند. اگر دست یارش برنده باشد، یک ورق ریز از خال زمینه می‌آورد یا اگر چنین خالی نداشته باشد، با استفاده از یک ورق ریز از خال دیگر، آن را رد می‌کند. اما اگر بازیکن رقیب ورق سر را بیاورد، بازیکن سوم مجبور است با استفاده از قوی‌ترین ورق خال زمینه بازی کند. به این ترتیب، بازیکن سوم در تلاش است تا با استفاده از بهترین ورق‌های خود و با توجه به وضعیت دست، بهره‌وری بیشتری را بدست آورد.

در حکم آنلاین، ورق چهارم یا آخرین ورق در دست اول به وسیلهٔ دیلر روی میز قرار می‌گیرد.

بازیکنی که آخرین ورق را می‌اندازد، نقش تعیین‌کننده و نهایی در این دست حکم بازی را دارد. اگر ورق شریک برنده باشد، بازیکن آخر یک ورق ریز روی میز می‌اندازد. در صورتی که ورق شریک برنده نباشد، بازیکن آخر از بین بهترین ورق‌های ممکن، ورقی با ارزش بیشتر را برای دست گرفتن انتخاب می‌کند. بازیکن آخر در این مرحله تلاش می‌کند تا با استفاده از بهترین ورق‌ها، امتیاز بیشتری را به دست آورد.